Webshop

200/580 R15 Nankang SL-1

€249.00
In stock
Product Details

Nankang SL-1

Na het jarenlange succes van de semi-slick AR-1 kon je erop wachten dat Nankang op een dag een full-slick zou introduceren. Dat gebeurde in 2019 en na een geslaagd debuut in de Duitse VLN-competie testte coureur Max Weering de SL-1 onlangs voor de Nederlandse markt. De band die in 2020 debuteert in de Zilhouette Cup bewees zich tijdens die sessies door zijn geleidelijke afbouw, dus een consistent karakter.
Ooit moesten we eraan wennen, Aziatische bandenfabrikanten die zich tussen de gevestigde orde van Europese en Amerikaanse spelers nestelden, maar inmiddels hebben de feiten de vooroordelen ingehaald. Het feit dat afgelopen seizoen de winnende auto in de SP3-klasse van het Duitse VLN-kampioenschap op Nankang-banden stond, zegt genoeg. “Voor ons een zeer bewuste keuze om het potentieel van onze nieuwe slick, de SL-1, te bewijzen,” aldus Shane Yang, de Europese en Amerikaanse chef-motorsport bij het Taiwanese merk. “De combinatie van endurances met het karakter van de Nürburgring zorgt voor een hoge belasting van het materiaal. Als ons product daar stand houdt, vormt dat een betrouwbare referentie voor andere toepassingen in de autosport. Dat de coureurs Tim Schrick en Lucian Gavris met hun Subaru BRZ op Nankangs de SP3-klasse in 2019 op hun naam wisten te schrijven, beschouwen wij als een mooie bonus. We durven de SL-1, die het resultaat van een jarenlange ontwikkeling vormt, nu met een gerust hart op de markt te brengen.”
Tijdens een trackday van GP Elite beleefde de SL-1 zijn vuurdoop, gemonteerd onder een Zilhouette en aldus getest door Weering. De coureur beschrijft: “Naast de potentie van de band zelf wil je natuurlijk ook weten wat hij gaat doen onder de cupauto’s waar hij komend seizoen onder komt te liggen. Die stonden tot op heden op Hankooks, welke we voor het vergelijk ook even gebruikt hebben tijdens de test op Circuit Zandvoort. De Nankangs vallen om te beginnen een stuk breder uit: 240 tegen 215 millimeter. Dat zorgt voor een iets zwaarder stuurgedrag, maar nadelig vind ik dat zeker niet. Aan het begin van de sessie reageerde de Zilhouette met de SL-1 erg direct in de neus, met een hoge warmteontwikkeling tot gevolg, wat echter simpel op te lossen viel door de spanning wat te verlagen. Je moet bij een nieuw type band altijd even zoeken naar de juiste afstelling; dat is niks raars. Tot onze verbazing leidde deze kortstondige overbelasting niet tot problemen. De Nankangs hielden het de hele test lang vol en ik kon flink blijven pushen.”
Al in de derde ronde zette Weering met de Nankangs een Zilhouette-record op Circuit Zandvoort: 1:52,5 minuten, twee seconden onder de beste waarde ooit met het vorige type banden. “Het komt niet vaak voor dat je zo vroeg al kunt pieken. Dan loop je het risico dat het rubber wel snel afbouwt, maar dat bleek niet het gevoel. Sterker nog, na twintig rondjes bleven de tijden slechts 0,3 seconden achter bij de beste prestaties. Daarbij stelde ik vast dat de slijtage vóór en achter onderling heel gelijkmatig verliep. Bij veel banden begin je op een gegeven moment sterker onder- of overstuur te voelen, wat bij de SL-1 niet het geval was. Oké, dat kun je als coureur ook beïnvloeden met je rijstijl en de uitgebalanceerde gewichtsverdeling van de Zilhouette speelt er eveneens een rol in, maar het zegt zeker iets over de kwaliteiten van de Nankangs.”
Share this product with your friends
200/580 R15 Nankang SL-1
Share by: